EnglishNorsk bokmål

Kosthold

< Tilbake

Sunt kosthold skal være enkelt…!

En idrettsutøver har et høyt aktivitetsnivå, og trenger dermed et kosthold med høy andel karbohydrater, og en moderat mengde proteiner og fett for å dekke sine energi- og næringsstoffbehov. Et godt tips for å dekke karbohydratbehovet, er å basere kostholdet på grove brød- og kornprodukter, pasta, ris og poteter. Frukt, bær og grønnsaker burde man også spise rikelig av, ettersom de i tillegg til karbohydrater har et høyt innhold av vitaminer og antioksidanter. Bruken av magre proteinkilder som kylling, kalkun, fisk, skalldyr og egg vil gi et gunstig inntak av både proteiner og fett. Magre meieriprodukter som melk og yoghurt vil gi en god tilførsel av både kalsium og proteiner, og bør være tilgjengelig i ulike varianter. Nøtter inneholder sunne fettsyrer og kan sammen med tørket frukt være et lett mellommåltid og et godt energitilskudd når turneringsdagene blir lange. Det er viktig å være klar over at idrettsutøvere bruker mye energi på en turneringshelg, slik at de bør passe på å få i seg tilstrekkelig med mat og drikke.

 

Drikke

Avhengig av hvilken type idrett man holder på med, vil en utøver ha et stort væskebehov. Dette gjelder spesielt under trening innendørs eller ute i et varmt klima. På arrangementene bør det derfor være rikelig med vann tilgjengelig. Man bør ta hensyn til hygiene på idrettsarrangementer, slik at hvis vannkvaliteten er dårlig bør flaskevann serveres for å unngå bakterieeksponering. Annen type drikke som melk, juice og smoothie bør være tilgjengelig til måltidene. Svakt blandet saft eller sportsdrikk anbefales ved treningsøkter og konkurranser med moderat til høy intensitet og med varighet over 1 time.

Spiseforstyrelser

(Kilde: www.sunnjenteidrett.no )

Idrett kan være en utløsende faktor for å utvikle en spiseforstyrrelse. For de som allerede har en spiseforstyrrelse kan det å drive idrett bidra til å opprettholde spiseforstyrrelsen.

En spiseforstyrrelse arter seg ulikt fra person til person. Nedenfor har vi beskrevet tegn og endringer du kan se etter dersom du er bekymret for om noen har en spiseforstyrrelse.

  • Endringer i treningssammenheng
  • Endringer på kroppen
  • Endringer i forhold til mat
  • Følelsesmessige endringer

Mer detaljer om hva man kan se etter finnes på disse websidene: http://www.sunnjenteidrett.no/spiseforstyrrelser/spiseforstyrrelser/hva-kan-man-se-etter.aspx

Ser man på disse isolert sett, behøver det ikke å bety at man har en spiseforstyrrelse, men ser man flere tegn som opptrer samtidig kan det være grunn til å følge nøye med. Mange er flinke til å skjule problemene, både overfor seg selv og omverdenen, noe som kan gjøre det vanskelig å fange opp.

Dersom noen i klubben fatter mistanke om at et medlem lider av spiseforstyrrelser skal man varsle lederen for vedkommende idrettsgruppe som så vil foreta en nærmere vurdering om man skal forfølge saken, evt. søke faglig råd før man går videre.